jueves, 2 de diciembre de 2010

ACTIVITAT 1

SITUEM-NOS EN MAPES!


Introducció de l'activitat:

Aquesta tasca que plantegem va dirigida a alumnes de cicle superior. Tracta de treballar amb mapes, des del mapa de comarques, fins el mapa de població de la comarca on pertany Palafrugell, fins al plànol dels pobles que formen aquesta població. Per aquest motiu, situem l'activitat a aquest cicle, ja que l'activitat suposa un repàs del que ja han après de les comarques; ells ja se'ls ha explicat abans la divisió comarcal del país, i ara el que fem és una activitat complementària a aquests coneixements.

 

Desenvolupament de l'activitat i els objectius:

L'activitat comença amb un repàs teòric de les 41 comarques catalanes. Per fer-ho cedim a continuació un mapa que el docent pot exposar en gran a tota la classe, per fer aquest repàs, ja que conté el nom de totes les comarques. Per fer el repàs, el mestre proposarà que els alumnes vagin dient totes les comarques que recorden perquè ells facin el procés de recordar tot el que sigui possible, sense donar-los tota la informació sense abans que hi hagin pensat.

 
Tot seguit amb el mapa del Baix Empordà, animaria a que els alumnes diguessin el noms de pobles de la comarca que sabessin. Els anotaria a la pissarra fent una llista, i finalment amb el mapa que tenim a continuació, els situarien i els anirien anunciant els 36 pobles que formen la comarca.

Aquesta introducció l’acabaríem parlant del poble de Palafrugell que està format per varis pobles, fent també que els alumnes reconeguessin quins són aquests 6 pobles.
Tot seguit es visualitzaria per tots ells aquest mapa en gran, i es comentarien on es situen.

Objectius:

- Situar Palafrugell en un marc global de Catalunya i un marc més local de comarca.
- Observar mapes i aprendre a comprendre el llenguatge cartogràfic.
- Conèixer les comarques de l'entorn del Baix Empordà.
- Conèixer els pobles que envolten Palafrugell. 
- Saber-se orientar i ubicar en el mapa.
- Recordar els pobles que formen el municipi de Palafrugell.
- Tenir una concepció del mapa, com a explicació estructural de l'espai físic.
- Observar que Palafrugell és un municipi complex i format per diverses zones.

Veieu fitxa aquí

Criteris d'avaluació: 

Els alumnes entregaran la fitxa al docent un cop l'hagin acabat, i l'avaluació que en farà serà basada en:
- Si ha identificat, i per tant, pintat correctament cada comarca i cada poble que es demana. 
- Si ha sabut escriure correctament allà on toca els pobles que formen Palafrugell, és a dir, si n'han fet una bona ubicació d'aquests.

Creiem que l'activitat no està pensada per ser avaluada numèricament, però ho deixaríem a càrrec del mestre. Opinem que és més senzill avaluar-la segons si està: molt bé, bé, regular, o millor repertir-ho de nou. El mestre pot incloure comentaris, per exemple si creu que l'alumne ha de rectificar alguna cosa.

No hay comentarios:

Publicar un comentario